14. května 2017 v 19:13 | Kessi |  Recenze
Rok vydání: 2017
Počet stran: 536
Vazba: Pevná s přebalem lesklá
Cena: 366 kč
Když dobro a zlo nestojí proti sobě. Znepokojující příběh tajného spojenectví mezi papežem Piem XI. a Benitem Mussolinim.

Oceněno Pulitzerovou cenou 2015.

Papež a Mussolini vypráví strhující příběh dvou mužů, kteří se dostali k moci v roce 1922 a společně změnili běh dějin 20. století. V mnoha ohledech nemohli být rozdílnější. První byl učený, řádný a zbožný, většinu dospělého života trávil pročítáním starých rukopisů. Toužil po středověkých časech, kdy o církevních pravdách nikdo nepochyboval. Druhý byl násilnický surovec a ze své podstaty antiklerikální štváč. I přesto měli Pius XI. a italský "duce" mnoho společného: Ani jeden nevěřil v demokracii, oba z duše nenáviděli komunismus a byli výbušné povahy. Oba byli tím druhým rozčarovaní, přesto se děsili, co by nastalo, kdyby jejich spojenectví zaniklo. Potřebovali totiž jeden druhého k tomu, aby si udrželi moc a dosáhli svých politických cílů.

Kertzer ve své nové knize přináší překvapivé důkazy o tom, že Pius XI. hrál klíčovou roli v upevnění Mussoliniho moci a pozice diktátora. Výměnou za podporu Vatikánu navrátil Mussolini církvi mnoho privilegií, o které přišla. A tak církev nejenže neprotestovala proti tomu, že se s Židy zachází jako s občany druhé kategorie, naopak ducemu poskytla nejpádnější možné argumenty, proč proti nim přijmout takto přísná opatření.

Kniha je doplněna množstvím zajímavých portrétů dalších osobností pohybujících se jak při Svatém stolci, tak kolem duceho a nechybí ani detaily z Mussoliniho soukromého života či podrobnosti týkající se vztahu s německým Vůdcem a dalšími fašistickými pohlaváry.

Rozhodnutí autora napsat tuto knihu se zrodilo v roce 2002, poté co Jan Pavel II. schválil otevření archivů týkajících se pontifikátu Pia XI. Roku 2003 byly badatelům zpřístupněny materiály o stycích Vatikánu s Německem a o tři roky později následovalo všeobecné zveřejnění vatikánských archivů. Během sedmileté archivní rešerše nashromáždil Kertzer digitální kopie pětadvaceti tisíc stran dokumentů, jež se v archivech nacházejí. Rovněž pročetl tisíce stran publikované italské, francouzské, britské, americké a německé diplomatické korespondence, včetně deníků a memoárů. Čerpal rovněž z archivu Mussoliniho špionů ve Vatikánu.

Kniha je rozdělena do několika částí. Na prvních několika stranách najdeme popis důležitých osobností z knihy, a seznam publikací a organizací, jelikož je kniha založena na pravdivých dokumenetech a faktech .
Největší část knihy obsahuje samotný děj, ke kterému se ještě vrátíme, a asi jednu čtvrtinu knihy ke konci, tvoří poznámky týkající se archivních zdrojů, zkratek a doplňujících informací k jednotlivým událostem.

Co se týče děje, v prologu je již vše řečeno, tudíž udělám jen rekapitulaci pro ty, co si knihu ještě neprohlíželi a doplním pár zajímavostí. Kniha popisuje podrobně život jak papeže Pia XI., tak i Benita Mussoliniho. I přesto, jak odlišné povahy to byly, se tyto významné osobnosti spojily a navzájem si pomáhaly udržet toho druhého při moci a ještě ji zesílit. Papež Pius XI. byl zbožný, učený a řádný, ale i chladný a odměřený, zatímco Mussoliniho hlavním rysem byla vzpurnost. I přesto se u nich našlo několik společných věcí, včetně sklonů k výbušnosti. Oba si vynucovali poslušnost a lidé kolem nich se třásli při pomyšlění, že by řekli něco, co by je rozčílilo. Následující úryvek z knihy hezky ukazuje, jaký papež opravdu byl.

Když jednou vyrazil na každodenní procházku, jeden postarší vatikánský zahradník dostal kousek od něj infarkt a skácel se k zemi. Zatímco ostatní zahradníci i stráž, která papeže doprovázela, pospíchali muži na pomoc, někdo Piovi pověděl, co se přihodilo. Pontifik však nevzrušeně pokračoval v cestě.

POKRAČOVÁNÍ RECENZE NA STRÁNKÁCH KNIHCENTRA!

Za recenzní výtisk této knihy děkuji knihkupectví Knihcentrum!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.