Čistý/ Recenze

31. srpna 2017 v 19:56 | Kessi |  Recenze
ČistýNakladatelství: Jota
Počet stran: 528
Žánr: Fantasy
Cena: 241 kč
Pressia si toho z Explozí ani ze života Předtím moc nepamatuje. Přespává ukrytá ve skříňce v ruinách starého holičství, kde žije se svým dědečkem, a myslí na to všechno, co je pro ni nenávratně ztraceno - jak ze světa zábavních parků, kin, narozeninových oslav, tatínků a maminek zbyl jen popel a prach, jizvy, trvalé popáleniny a zdeformovaná lidská těla. Jenže teď, když dospěla do věku, kdy se musí všichni hlásit k milici, kde z nich buď vycvičí vojáky, nebo je, jsou-li příliš postižení a slabí, využijí jako živé cíle, už Pressia nemůže dál předstírat, že je malé dítě. A rozhodne se pro útěk. Existují ovšem i takoví, kteří apokalypsu přečkali bez postižení. Čistí. Přežívají v bezpečném úkrytu za zdmi Dómu, který chrání jejich zdravá, uměle zdokonalovaná těla.

Názor na obálku:
Tak právě obálka může za to, že jsem si knihu chtěla dlouho přečíst. Když jsem ji popvé viděla, zaryla se mi do paměti a nikdy jsem na ni nezapomněla. Cítila jsem, že tu knihu někdy budu mít. Je poutavá, originální a mě osobně se opravdu líbí. Mě na obálce záleží opravdu moc a pokud má kniha škaredou obálku, ani si anotaci nepřečtu a přejdu k další knize.

S knihou se dostanete do postapokalyptického světa zničeného Explozemi, kde nic není jako dřív.
Lidé jsou různě znetvořeni. Pokud jste byli při explozích něčemu blízko, splynulo to s Vámi a stalo se to Vaší nedílnou součástí. Pokud to tak máte, pak si můžete být jistí, že rozhodně nejste Čistí. Tímo pojmem jsou označováni lidé, kteří před Explozemi uprchli a ukryli se do Dómu- obří budovy, která je ochránila a do teď v něm tito lidé žijí. Někteří lidé venku stále věří, že ti z Dómu jednou vyjdou a pomůžou jim, ale co když záměr Čistých je úplně jiný?

Hlavní hrdinka Pressia je dívka na pomezí patnácti a šestnácti let. Jejím postižením je hlava panenky, kterou má místo konce ruky. Každý, kdo dosáhne svých šestnácti let, musí nastoupit do OSR (Operace Svatá revoluce) a stát se vojákem a nebo terčem. Pokud máte postižení takové, že vám znemožní být něčím užitečný, tak vás prostě dají do ohrady za ostatními, co čekají, až budou zastřeleni při výcviku těch, co schopni bojovat jsou. Pressia se rozhodla, že riskovat nebude a raději uteče.

Příběh je psán ze třetí osoby, což umožňuje detailní popis okolí, ale občas se tím příběh stává poněkud zdlouhavý. Také se nám naskýtá pohled od více postav. Tak se dozvídáme co se děje nejen u Pressii ale i u Partridge- Čistého, co se rozhodl utéct z Dómu, u Lydy-další čisté a dalších postav.

Pressia potká Partridge a pomůže mu s hledáním ulice, kde stával dům jeho rodiny, a kde by mohl najít důkazy o tom, že jeho matka stále žije. Ta se totiž rozhodla do Dómu nejít a místo toho pomáhat lidem postiženým Explozemi. K tomu Pressia připlete i Bradwella, chlapce s ptáky v zádech, který není nadšený z toho, že by měl pomáhat Čistému, ale nakonec to udělá. Postupem času, nacházejí různé věci, kvůli kterým začínají o všem pochybovat. Partridge se dozvídá, že to, co jim říkají v Dómu o těch venku, není pravda, a že Exploze možná vůbec nebyly jen nehodou.

Proč vlastně přišly Exploze? A co vedlo Partridgeovu matku k tomu, že nezůstala s dětmi a neodešla se schovat do Dómu? Co všechno lidé z Dómu skrývají?

Musím říct, že i po nejistotě ze začátku se mi kniha líbila. Když jsem začala číst, hodně věcí jsem nechápala, a když tam autorka psala o tom, jak lidé splynuli s věcmi nebo zvířaty nebo lidmi, přišlo mi to jako hrozná blbost a knihu mi to znechucovalo. Já mám takovou špatnou vlastnost, že si zakládám na logice, a když vím, že je to prostě blbost tak mi to vadí a přesto, že je to fantasy si nemůžu pomoct. Když pak bylo v knize vysvětleno, že to bylo způsobeno Explozemi, protože byly něčím zvláštní a autorka si vymyslela způsob jakým to je možné, tak jsem si jen řekla: ,,Dobře, alespoň o nějaké vysvětlění se pokusila,'' a nechala jsem to být. Došlo mi, že bez této skutečnosti by kniha prostě nemohla být a splynutí lidí s jinými věcmi k tomu hold patří. Postupem času jsem si na to zvykla a tak jsem mohla číst nerušeně dál.
I když je pravda, že knih na podobné téma je mnoho a plno z nich už spadá do našeho 'košíčku' klišé, je tato kniha dobře zpracovaná, a proto na mě zas tak jako klišé nepůsobí. Pravdou je, že napsat v této době něco originálního už ani nejde, jelikož napsáno už bylo snad všechno. Pokud nejdete psát zrovna o svém životě.

Kniha mě nezklamala a čtení mě bavilo. Mě osobně tato tématika baví, a proto stále vyhledávám podobné knihy. Pokud jste také fanouškem sci-fi, fantasy nebo podobných žánrů, mohu Vám knihu vřele doporučit!
Knize dávám 8 z 10 bodů, což je u mě dost slušné hodnocení :)

Knihu mám ze stránek Megaknihy, tak se tam zajděte podívat, protože jejich knihy i ceny jsou opravdu Mega! Děkuji!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.